החיים בביאליק

כל מה שחם בעיר תל אביב

CDN – מה זה ואיזה עסק צריך את השירות הזה?

האם יש לעסק שלכם אתר אינטרנט? האם הוא "עומד במשימה בכבוד" בכל הנוגע לביצועים? במידה ולא וגם אם כן בעצם, ישנו סוג שרות שחשוב שתכירו – CDN. במה מדובר? למה שרות זה משמש ומי זקוק לו? אלה כמה הסברים מעשיים:

אתגר הביצועים

אתרי אינטרנט אמורים להגיש מגוון רחב של תכנים, להיקף גולשים אשר משתנה כל הזמן. הגולש הממוצע לאתר, מצפה לראות את התכנים נטענים באופן מיידי. פשוט מאחר שזהו המצב באתר הממוצע והוא הפך לסטנדרט. מה זה "מיידי"? לכאורה, מדובר על פעילות בזמן אמת. כמו שנכנסים לחנות ומייד רואים מה נמצא בה, כך נכנסים לאתר ומייד “רואים” את תכניו. בפועל האמת שונה מעט. הדברים אף פעם לא מוצגים מיידית, אבל המטרה היא שהם יוצגו במהירות כזו, אשר תיתפס באופן סובייקטיבי כמיידית. או לפחות כמהירה מספיק. ומה אם זה לא קורה? בהנחה שאין תקלה מעכבת, תוכלו לשכור שרות ענן אשר מאיץ את אספקת התכנים. אז מה נותן השירות הזה? בתמצית – את היכולת לספק לגולשים את כל תכני האתר, תמיד במהירות מינימאלית מוגדרת ולא פחות ממנה. ליכולת זו חשיבות רבה, כפי שנרחיב בהמשך. המחיר לא גבוה – אצל GNS למשל, הוא רק החל מ-$29 לחודש. במחיר זה, מקבלים רשת CDN, אשר מעדכנת את התכנים בהתאם לשינויים באתרכם, בכל כמה שניות עד דקות בודדות.

 

 

CDN בתמצית

CDN הוא ראשי תיבות של Content Distribution Network או Content Delivery Network. מילת המפתח כאן היא Network והרעיון הבסיסי פשוט: למקם את תכני האתר על רשת שרתים שמבוזרת ברחבי העולם. רשת זו תוכל להגיש את התכנים מכל אחד מהשרתים, לפי הצורך. לפי הקרבה לגולש, המידה שבה השרת פנוי ועוד. מה לגבי שינויים בתכני האתר? בכדי לטפל בשינויים כאלה, אשר מתרחשים כמובן לא מעט, מיישמים שתי גישות (אם תרצו, ניתן לתאר זאת כשני סוגי רשתות CDN): Push CDN – לאחר שהשרת הראשי שלכם יעודכן עם תכנים חדשים לאתר, מידע על השינוי יישלח לרשת ה-CDN, אשר תתעדכן בהתאם. כלומר, “יידחף" מהשרת הראשי לשרתי ה-CDN. בגישה ההפוכה, אשר מכונה בשם Pull CDN, רשת ה-CDN עצמה יוזמת את העדכונים, בתגובה לפעולות הגולש. אם הגולש זקוק לתכנים חדשים שעדיין אין ברשת, הם יועברו אליה רק אז. הגישה הראשונה מתאימה במיוחד במקרים של אתרים בעלי קצב שינוי נמוך והשנייה, לאתרים עם קצב שינוי תכנים גבוה.

למי ומתי זה מתאים?

שרות CDN מתאים לכל אתר מקצועי בעצם. אך הוא מתאים במיוחד, במצבים מסוימים, כולל

  • מול שינוי רב – באתרים שבהם ישנו שינוי רב ובמיוחד שינוי לא צפוי בהיקף הפניות לאתר. למשל סביב מבצעים או עונות שנה שבהן יש עניין רב יותר באתר מסוג האתר שלכם.
  • באתרי מכירות – באתר מכירות, לא תרצו להפריע לפעילות הקניה.
  • לשם קידום האתרקידום אתרים במנועי חיפוש הוא תחום בו משקיעים לא מעט. אך אם האתר "זוחל", הדבר יפגע במיקום האתר בתוצאות חיפוש.
  • לשמירת תדמית איכותית – בכל אתר שהוא, לא תרצו לשאיר רושם מסורבל ובלתי מקצועי. קחו בחשבון, שבין התכנים שמסייעים לקדם רושם טוב, נמצאים דווקא תכנים כמו סרטוני וידאו, אשר נטענים לאט יחסית.
  • לשיפור האבטחה – מתקפות מסוג DDoS או Distributed Denial of Service נועדו לפגוע בזמינות אתר. אפשר לומר, שהן עושות, בדיוק ההפך ממה שעושה CDN ובכוונה. שרות CDN מסייע להתגונן בפניהן.

לסיכום

המסקנה פשוטה: הבטיחו שהאתר שלכם פועל בצורה האופטימלית, באמצעות שרות CDN.

מאמרים נוספים

העתיד של תל אביב

נגישות